Motoren

De meest voor komende motoren in tuintrekkers zijn B&S (Bridge & Stratton), Kohler, Kawasaki , Vanquard en Honda. 

B&S wordt veruit het meeste toegepast, veelal in de goedkopere uitvoering, kwalitatief niet slecht maar  lawaaierig, niet echt zuinig en de beperking van spatsmering. Met spatsmering kunt u maar zeer beperkt schuin rijden omdat anders de motor (gedeeltelijk) zonder olie loopt wat op korte of langere termijn tot grote motorschade lijdt. De V-twin motoren van B&S hebben deze beperking niet maar zijn ook duurder.

De topmerken gebruiken de duurdere motoren van Kawasaki, Honda, Vanguard en Kohler. Deze drukgesmeerde kopklep motoren hebben een hogere compressie, en hiermee een beter rendement dus lager bandstof verbruik en meer trekkracht.

PK's

De tendens is naar steeds zwaardere motoren, V-twin motoren van 23, 25 pk en soms nog sterker. Dit is totaal overbodig, voor een normale zitmaaier met een maaibreedte van 102 tot 122 cm is een motor van ca 16 tot maximaal 20 pk meer dan voldoende. Staar u niet blind op die pk’s, ze doen niets extra en kosten alleen maar (veel) meer benzine, slecht voor het milieu en slecht voor uw portemonnee.

Regelmatig op hellingen

Als u regelmatig in een helling (dijk) of slootkant moet maaien let er dan op dat u een zitmaaier met een drukgesmeerde motor koopt. Met een spatgesmeerde motor mag maar max 6 graden schuin gereden worden. Dat is 5% helling dus 5 cm afschot op een meter, dat is niet veel. Waarom Stiga en Husqvarna een frontmaaier met de dure optionele 4wd verkopen met een spatgesmeerde B&S motor is mij daarom een volkomen raadsel: Een machine met 4wd wordt gekocht om op hellend terrein veilig te kunnen werken terwijl de motor daar niet voor geschikt is...